Followers

Sunday, February 20, 2011

jom main masak2 !

selamat petang semua...

hari ni catat dalam sejarah aku tak keluar pergi
mana2 pon.haha! so takde la tempat makan yg
best2 aku nak promote kat korang kali ni.hehe.

kalau duduk rumah je tak de buat apa mesti boring
kan?? (padahal asgmnt ade je nak kene buat)
haha ignore je la dulu asgmnt tu. nanti ak buat la
bila da dapat seru. hehe.

MASAK!

haha tula aktiviti yang aku da buat hari ni.
dulu kalau korang semua nak tahu aku ni memang
anti gile bab masak2 ni.aesh,,,memang malas gile
la. tapi ntah camne sekarang dah pandai cari
resepi ntok main masak2 ni..hehe."yela kalau nak
kawen ni kene la pandai masak dulu cik myna oii.."

makanan yang pertama berjaya aku buat yela :


KEK BATIK ( resepi dari my mama)

bahan2 :::

- 1 cawan koko
- 1/2 cawan milo
- 1 tin susu cair
- 1 bungkus butter cup
- 1 biji telur
- 1/2 cawan air
- 1 bungkus biskut marie (kaler putih ok..)

cara2:::

1) korang amik kuali & masukkan semua bahan2
kat atas kecuali biskut marie
2) kacau semua tu sampai sebati.pastu tutup suiz 
dapur. 
3) masukkan biskut marie dan gaulkan.
4) letak kan dalam bekas pastu padatkan.
5) simpan dalam peti ais dalam setengah jam pastu 
siap ntok d makan.




























senang kan? korang boleh try buat sendiri ^_^

makanan yang kedua pulak aku buat conflakes coklat.
biase orang buat benda alah tu time raye je. tapi penat
la nak tunggu lame2. so aku buat jela conflakes coklat
tu.hehe. aku try search kat myresepi.com resepi tu,
tapi xdela..maybe lambat lagi nak raye kot tu pasal xde 
lagi resepi tu. tanpa buang mase, ak capai my hp n text
mesej kat mama.. dulu time mama ade kat mesia xnak 
blaja masak sangat. bile mama stay jauh baru la tergedik2 
aku ni nak blaja masak.ahh lantakla! janji seru ntok ak 
blaja masak dah sampai..hehe..


COKLAT CONFLAKES ( resepi mama jugak)

bahan:::
- coklat / serbuk koko
- madu
- gula halus
- sekotak conflakes

( sukatan die aku maen agak2 je, KAHKAH)

cara2 nya:::

1) korang amik kuali masuk kan coklat, madu & 
gula halus.
2) kacau sampai sebati. tutup suiz dapur.
3) masuk kn conflakes & gaul kan.
4) siap dan boleh da makan. :)















 hasil tangan aku..huhuhu -_-


pada korang2 yang baru nak blaja masak cam aku,
korang boleh la cuba buat. aku sure sangat majoriti
dari kite semua suke makan kan bende2 alah tu semua
kan? xperlu beli kat kdai lagi... udah la mahal. aritu ak 
penah pergi psar malam pastu ak tngok harga sekeping 
kek batik tu nak dkat rm1 sekeping.PERGHH! mahal tu.
sekarang da taw resepi nye boleh la try2 buat kan...?


ok selamat mencuba yea kawan2... ^_^


p/s : nak suruh aku tolong buatkan boleh jugak,,korang 
sediakan bahan, aku buat la.HAHA!





No comments:

Post a Comment