Followers

Wednesday, August 10, 2011

nekbat sangat sedap :)

salam ramadhan semua.

alhmdlh dah 10hari kita berpuasa.
semoga amalan kita buat bertambah banyak
macam kita makan time bukak puasa.hehehe.

okey,sebut pasal makan ni macam seronok
pulak nak tulis entry pasal makanan. nak2
makanan yang kite ngidam nak makan time
bulan puasa ni.hehe.

ini adalah nekbat :)




kalau nak tahu ni kuih tradisional negeri terengganu.
negeri yang paling aku sayang. setiap tahun kuih ni
mesti wajib aku makan past bukak pose.tapi taun ni
aku dah hijrah duk selangor ni memang payah la nak
jumpa kuih nekbat ni. tapi bila aku balik umah akak
aku tak sangka ada nekbat.mak mertua dia bagi
time dia balik ganu last week. dah excited dapat kuih
tu tapi tak tahu pulak nak buat camne.pastu terus text
mama yang jauh kat arab saudi sana. sekali mama terus
kol aku.muahahaha tulah cik myna ooii. sampai mama
sanggup kol nak ajar cara masak. lastly naseb baek
menjadi dan best gila la dapat makan.

rupa nekbat yang belum disira


rupanya senang je nak masak benda alah tu. caranya
adalah:

bahan2:
-beberapa biji nekbat
-setengah periuk air
-setengah cawan gula
-sedikit pewarna(warna kuning)
-daun pandan
-cengkih

cara2:
- masukkan air dan gula dalam periuk. dah nak
mendidih tu masukkan sedikit pewarna.bila dah
mendidih masukkan nekbat. akhir sekali masukkan
cengkih dan daun pandan. siap :))

nekbat yang dah boleh makan.nyumnyum ^_^

kalau korang ada peluang dapat berpuasa di terengganu,
wajib cuba kuih ni taw. sebab dia ni ada time bulan
puasa je. aku dah ushar benda alah ni kat area kL
selngor ni.tapi takde. alhmdlh arini dapat makan
nekbat dengan rakusnya.muahaha.

ok bye, sok makan nekbat lagi ^_^


2 comments:

  1. macam sedap je..nanti dah balaj kat tganu,nak try la kueh nekbat neh...

    ReplyDelete